تفاوت جک برقی هیدرولیک و الکترومکانیک در چیست ؟

جک هیدرولیک یا جک الکترومکانیکی

امروزه با توجه به افزایش ساخت و ساز و همچنین گسترش شهرنشینی، در بسیاری از آپارتمان ها از انواع درب اتوماتیک پارکینگ برای تسهیل در رفت و آمد افراد استفاده می شود باز و بسته شدن درب اتوماتیک به وسیله جک برقی انجام می شود.

جک پارکینگی قطعه ای مستحکم است. که به کمک ریموت و با برق فشار لازم را برای باز و بسته کردن درب اتوماتیک وارد می کند و با نیروی الکتریکی درب به طور خودکار باز و بسته می شود. جک برقی از قطعاتی مانند: چشمی، ریموت کنترل، بازو، فلاشر، چشمی، مدار کنترل تشکیل شده است.

نکات مهم در خرید جک برقی

  • میزان تردد بالا در شبانه روز
  • وزن هر لنگه
  • عرض هر لنگه

جک درب پارکینگ از لحاظ مکانیزم در انواع پنوماتیکی، هیدرولیکی و الکترومکانیکی تقسیم می شود. که از مکانیزم متفاوتی برخوردار هستند.

جک پنوماتیکی

از قدیمی ترین نوع جک برقی است که امروزه کاربرد چندانی ندارد. جک پنوماتیکی با فشار باد یا گاز کار می کند و قدرت زیادی برای حرکت بازوها ندارد.

جک هیدرولیکی

درب هیدرولیک معمولا در مجتمع های مسکونی و اداری با تعداد تردد بالا استفاده می شود. این نوع جک از فشار روغن برای باز و بسته شدن درب استفاده می کند. به طور کلی جک هیدرولیک شامل یک استوانه کوچک است داخل استوانه روغن موجود است که به آن نیرویی وارد می شود و به این صورت روغن به استوانه بزرگ منتقل شده و باعث وارد شدن فشار به پیستون استوانه بزرگ می شود و در نتیجه باعث بالا رفتن بار روی استوانه می شود.

جک پارکینگی هیدرولیک از لحاظ ظاهری مشابه جک الکترومکانیکی است اما از قیمت بالاتری برخوردار می باشد. همچنین برای امنیت بیشتر می توانید از قفل برقی استفاده کنید.

از نقاط قوت این جک پارکینگی استفاده در مناطق سردسیر است. زیرا این جک از روغن استفاده می کند و بدون اختلال در عملکرد به خوبی به کار خود ادامه می دهد.

جک الکترومکانیک

از جک الکترومکانیک در ساختمان های مسکونی و اداری با تعداد واحد نسبتا پایین تا 50 واحد استفاده می شود. با توجه به استقبال زیاد از جک الکترومکانیک، تولیدکنندگان داخلی نیز به عنوان رقیب برندهای خارجی در بازار اقدام به ارائه این جک کرده اند.

عملکرد درب الکترومکانیک به وسیله چرخ دنده و گیربکس است. مکانیزم محصولات براساس برق و مکانیک می باشد. جک الکترومکانیک از لحاظ ولتاژ در دو نوع 24 و 220 ولت موجود است.

جک الکترومکانیک همان سیستم گیربکس است که حرکت چرخشی را به خطی تبدیل می کند. از قدرت مناسبی برخوردار است و قیمت پایین ترین نسبت به هیدرولیک دارد.

حرکت جک الکترومکانیک به وسیله رتور و چرخ دنده می باشد. رتور داخل استاتور قرار گرفته و با خاصیت مغناطیسی باعث حرکت چرخ دنده می شود. چرخ دنده نیز به شفت گیربکس متصل است و نیروی چرخشی به میل ماردان وارد می کند و باعث چرخش آن می شود. میل ماردان مانند یک پیچ بزرگ، مهره ماردان را به عقب و جلو می راند. شفت استیل که به مهره ماردان متصل است با عقب و جلو رفتن  مهره ماردان باعث حرکت درب می شود.

معایب جک برقی الکترومکانیک

از جمله نقاط ضعف این نوع جک پارکینگی عملکرد ضعیف در مناطق سردسیر است. که دلیل آن سفت شدن گیربکس است. و باعث کند شدن حرکت چرخ دنده و مهره ماردان می شود. همچنین در دمای بالا و با تردد زیاد جک داغ کرده و متوقف می شود. یکی دیگر از معایب این نوع جک استهلاک بیشتر نسبت به هیدرولیک است که آسیب پذیری بالایی دارد و سبب هزینه های بالا و تعمیرات می شود.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا