عیب یابی و مشکلات کرکره برقی

رفع ایرادات و مشکلات کرکره برقی

کرکره برقی یکی از انواع درب‌های اتوماتیک پارکینگ است که بسیار پرکاربرد و از امنیت بالایی برخوردار است. این نوع درب اتوماتیک کرکره‌ای در انواع مختلف مسکونی، تجاری و کارخانجات قابل نصب است و در برخاستن و فرودن، امنیت و حفاظت از اموال و دارایی‌های شما و فضا نقش اساسی دارد.

بنابراین، این درب باید از استحکام بالایی برخوردار باشد. توصیه می‌شود که در هنگام خرید، با داشتن دانش کافی درباره کیفیت و اجزای کرکره برقی، اطمینان حاصل کنید تا بتوانید به مدت طولانی از آن استفاده بهینه را ببرید. گاهی اوقات ممکن است با وجود کیفیت مطلوب، سیستم دچار خرابی شود که عوامل زیادی می‌تواند در آن دخیل باشند. بنابراین، قبل از روش‌های عیب‌یابی و رفع مشکلات، به معرفی ساختار و قطعات کرکره برقی پرداخته می‌شود.

معرفی کرکره برقی

جنس کرکره برقی معمولا از تیغه های آهن و آلومینیومی است و به وسیله یک موتور که به منبع برق متصل است حرکت می کند. این درب از استحکام بالایی برخوردار است که از جمله مزایای آن می توان به مواردی همچون کاهش آلودگی صوتی، کارکرد آسان، اشغال فضای کم، قابلیت شست و شو، نگهداری آسان، قابل استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف، مجهز به قفل الکترومکانیکی، مقاومت و دوام بالا، زیبایی و سادگی و … اشاره نمود. که در ابعاد و سایزهای متنوع و متناسب با فضا می توان استفاده کرد. همین موارد دلیل بر استقبال بالای اقشار مختلف جامعه شده است.

قطعات کرکره برقی شامل تیغه ها، موتور کرکره برقی، قفل، ریل، مخازن، مرکز کنترل، شفت، بلبرینگ، یو پی اس و صفحات می باشد.

موتور در انواع توبولار، موتور ساید، موتور مرکزی و برای هر نوع کاربری خاص استفاده می شود. جنس تیغه ها معمولا از آلومینیوم و گالوانیزه و پلی کربنات است.

همه کسانی که از کرکره برقی استفاده می کنند قطعا با خرابی هایی در درب روبرو می شوند. گاهی می توان این خرابی ها را به راحتی و توسط خود شما رفع کرد اما در صورت جدی بودن مشکل باید حتما از تکنسین و مراکز معتبر کمک بگیرید چرا که در صورت عدم تجربه و مهارت ، باعث بروز اختلال در کارهای روزمره و هزینه های بالا می شود.

  • بالا نرفتن کرکره

از مهم ترین مشکلات کرکره برقی ، عدم بالا رفتن درب و بازماندن کرکره است. یکی از دلایل بالا نرفتن تیغه ها، خرابی موتور است. مشکل در موتور باعث مختل شدن در عملکرد درب می شود. یکی دیگر از دلایل می تواند پیچ فنر باشد. در صورت خرابی این بخش حتی اگر موتور هم سالم باشد باز هم موتور نیروی کافی برای بالا کشیدن کرکره را ندارد.

سایر دلایل:

خرابی ریموت: در صورت اتصال برق ممکن است مشکل از ریموت کنترل باشد. که یا ریموت خراب شده و نیاز به تعمیر دارد و یا باطری تمام شده و باید تعویض شود.

قطع شدن اتصالات: مشکل در اتصال، در حرکت درب تاثیر دارد. پس در گام اول اتصالات فیوز برق را بررسی کنید.

  • خرابی چشمی

چشمی یا فتوسل وظیفه تشخیص مانع را برعهده دارند. که در صورت عدم وجود مانع کرکره برقی باز و بسته می شود. اما در صورت خرابی چشمی ها، امکان ارسال مادون قرمز از فرستنده به گیرنده وجود ندارد و کرکره باز و بسته نمی شود. برای رفع این مشکل ابتدا لنز چشمی ها را بررسی کنید تا کثیف نباشد.

همچنین در هنگام نصب فتوسل باید دقیقا در یک تراز و مقابل هم قرا گیرند. چرا که در صورت تراز نبودن در عملکرد آن ها اختلال ایجاد می شود و درب باز و بسته نمی شود. از جمله مواردی که باعث اشکال در عملکرد چشمی ها می شود نور خورشید است که باید از سایه بان استفاده کنید.

  • سرو صدای زیاد

یکی دیگر از مشکلات کرکره برقی ، ایجاد سر و صدای زیاد هنگام باز و بسته شدن درب است. که به علت مواردی مانند ریل، صفحه پلیت، آهن کشی می باشد. در صورت بروز چنین مشکلی نیاز به تعمیرکار ماهر است تا مشکل را بررسی و رفع نماید.

  • خراب شدن تیغه ها

گاهی به علت ضربه تیغه ها جا به جا می شوند .این مشکل نیز باید از طرف تکنسین بررسی و حل شود.

  • کرکره هنگام حرکت گیر می کند

گاهی اوقات کرکره هنگام حرکت گیر می کند. که نیاز به نیروی دستی دارد. با روغن کاری می توان این مشکل را برطرف کرد و یا صدای هنگام حرکت کرکره را کاهش داد.

  • کرکره سریع یا کند حرکت می کند

در صورتی که درب آهسته حرکت کند معمولا مشکل از فنر است و نیاز به تعمیر دارد. حرکت سریع نیز ممکن است نشان دهنده شکستن فنر باشد.

هزینه تعمیر کرکره برقی

یکی از سوالاتی که پس از شناسایی مشکلات کرکره برقی مطرح می شود هزینه تعمیر آن است. هزینه تعمیر به قطعه معیوب و میزان آسیب و همچنین تجربه و مهارت تعمیرکار بستگی دارد. اما نکته بسیار مهم در این مورد این است که تکنسین مورد نظر خود را از مراکز معتبر انتخاب کنید و یا پس از اطمینان از تجربه آنها و استفاده از تجربه دیگران از دوباره کاری و پرداخت هزینه جلوگیری کنید.

4.4/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا