آموزش, مقالات

هوشمند سازی ساختمان BMS چیست؟

هوشمند سازی ساختمان BMS

هوشمند سازی ساختمان BMS به مجموعه سخت افزار و نرم افزارهایی اطلاق می شود که به منظور مانیتورینگ و کنترل یکپارچه قسمت های  مهم و حیاتی در ساختمان نصب می شوند. وظیفه این مجموعه پایش مدام بخش های مختلف ساختمان و اعمال فرامین به آن ها به نحوی است که عملکرد اجزاء مختلف ساختمان متعادل با یکدیگر و در شرایط بهینه و با هدف کاهش مصارف ناخواسته و تخصیص منابع انرژی فقط به فضای در حین بهره برداری باشد. حال باید دانست که در اکثر کشورهای جهان مصرف انرژی در ساختمان حدود 40 درصد از کل انرژی را به خود اختصاص می دهد.

اما در کشور ما ایران کل مصرف نهایی انرژی در سال 90 برابر با 11908 میلیون شبکه نفت خام می باشد که 36 درصد در بخش ساختمان های خانگی، تجاری و عمومی مصرف می شود که از این مقدار حدود 86 درصد مربوط به مصرف انرژی های فسیلی و حدود 12 درصد به مصرف برق می باشد آمار بیان کننده مصرف انرژی در ساختمان ها و عمده انرژی در سیستم های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی مصرف کنندگان است.

در راستای کاهش مصرف انرژی چه نکاتی حائز اهمیت است ؟

1- کنترل سیستم های تاسیسات سنتی به دلیل استفاده از نیروی انسانی با ضریب خطای بالا عدم دقت کافی، فراموشی و در نظر نگرفتن فاکتورهای مختلف برای اعمال و دستورات لازم و… به یکی از عوامل افزایش هزینه ها بدل شده است.

2- داشتن راه کارهای همچون عایق های حرارتی در پوسته ساختمان، جهت گیری پنجره ها، استفاده از شیشه های دو جداره و… تاثیر محسوسی در این هدف دارند.

موارد بالا بیشتر برای جلوگیری از اتلاف انرژی است نه مدیریت انرژی BMS ها می تواند در بر گیرند. تمام سرویس های الکتریکی، مکانیکی و حفاظتی ساختمان باشد.

این سرویس ها شامل گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع، آسانسور، نیروگاه برق اضطراری پله برقی، کنترل روشنایی، دوربین مداربسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد و…. هستند.

اهداف سیستم مدیریت هوشمند ساختمان :

  1. کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به نگهداری مربوط به نگهداری و بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی
  2. عدم نیاز به پیمانکار دائمی ساختمان
  3. ایجاد محیطی برای افراد حاضر در ساختمان
  4. استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید آنها
  5. ارائه سیستم کنترلی با قابلیت برنامه ریزی زمان عملکرد
  6. امکان مانیتورینگ و کنترل تمام نقلط تحت کنترل از طریق یک PC و یا اینترنت
  7. گزارش و آمار دقیق مصرف انرژی مصرف انرژی
  8. استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید آنها

استراتژی های مناسب هوشمند سازی ساختمان BMS در کاهش مصرف انرژی :

  1. خاموش و روشن کردن تجهیزات براساس جدول زمانبندی کارکرد
  2. LOUKOUT یا بهره برداری از تجهیزات در صورت لزوم
  3. بهره برداری از مینیمم ظرفیت مجاز در بهره برداری از تجهیزات (Resets)
  4. مانیتورینگ وضعیت تجهیزات توسط کارشناسان مربوطه و رفع مشکلات آن

وظایف متعدد سیستم مدیریت هوشمند سازی ساختمان BMS :

  1. سیستم های روشنایی
  2. سیستم های کنترل تردد
  3. سیستم های نظارت تصویری
  4. تجهیزات اندازه گیری ومیترها
  5. فن ها و تاسیسات سرمایش و گرمایش
  6. سیستم اعلام حریق
  7. آسانسورها
  8. سیستم های امنیتی و حفاظت پیرامون
  9. پروتکل های هوشمند سازی بنا

خوب می دانیم در دنیا سازندگان متعددی در زمینه تولید سخت افزارها و نرم افزارهای BMS فعال هستند و بطور گسترده ای فعالیت می کنند.

برخی از سازنده ها فقط پروتکل خاصی را معرفی و روانه بازار می کنند.

در اتوماسیون ساختمان ساختار کلی سیستم و چگونگی طراحی آن نحوه کارکرد و قابلیت های سیستم را مشخص می کند هر چقدر که سیستم از ساختار قوی تری برخوردار باشد در نتیجه قدرت مانور افزایش می یابد در نتیجه ساختمانی که انعطاف بیشتری داشته باشد طیف وسیعی را در بر می گیرد بدون داشتن مشکلات پیچیدگی سیستم و یا اینکه در هزینه تجهیزات داشته باشد.

در کل این ساختار با بهره گیری از Ethernet نه تنها پروتکل های دیگر مطرح در اتوماسیون ساختمان را منع نمی کند بلکه به عنوان یک راه اصلی در ارتباط بین دستگاه های مختلف را با پروتکل های متفاوت سازگار می سازد.

علاوه برآن امکانات it را به گل سیستم می دهد تا طراحی نگهداری و راهبری سیستم را ساده تر انجام دهد.

فروشگاه اینترنتی کیانسل یکی از پیشروترین ارائه دهندگان سیستم های امنیتی حفاظتی و نظارتی است. در زمینه های دوربین مداربسته، جک پارکینگی، آیفون تصویری، راهبند و کرکره برقی می باشد. هدف اصلی این مجموعه جلب رضایت تمام و کمال مشتریان خود می باشد با توجه به این هدف از پرسنل ذبده و کارآمد استفاده کرده است و برای بهبود شرایط می کوشد تا رضایت مشتریان خود را به دست آورد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *